Συμβουλές συντήρησης – καθαρισμού της κρητικής λύρας από τον οργανοποιό Μανώλη Σφακιανάκη
Μια συνήθης ερώτηση που μου κάνουν οι μουσικοί και όλοι όσοι αποκτούν μια κρητική λύρα είτε δικής μου κατασκευής είτε από κάποιον άλλο κατασκευαστή είναι για το πως θα συντηρούν και θα κρατήσουν σε καλή κατάσταση το μουσικό τους όργανο (στη δική μας περίπτωση κρητική λύρα).
Ας αρχίσουμε λοιπόν από ένα βασικό λάθος που κάνουν οι περισσότεροι που έχουν ένα μουσικό όργανο στην κατοχή τους.
Είναι το θέμα της αποθήκευσης– φύλαξης όταν δεν χρησιμοποιείτε το όργανο.
Σχεδόν το 90% κάνουν το λάθος και αφήνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα τη λύρα η οποιοδήποτε όργανο μέσα στη θήκη-βαλίτσα μεταφοράς.
Κατά τη δική μου κρίση-γνώμη-άποψη όλα τα μουσικά όργανα πρέπει να αποθηκεύονται ή σε επιδαπέδια -επιτραπέζια βάση ή σε βάση τοίχου και όχι κλεισμένα μέσα σε θήκες γιατί όπως όλοι ξέρουμε το ξύλο αναπνέει και ωριμάζει κι αυτό δεν πρέπει να του το στερήσουμε κρατώντας το φυλακισμένο μέσα σε ένα μπαούλο.
Η επομένη συμβουλή που έχω να δώσω είναι όταν δεν χρησιμοποιούμε το όργανο μας να το ξεκουρδίζουμε ένα με δυο τόνους κάτω.
Δεν υπάρχει κανένας μα κανένας λόγος να δέχεται τόσες πιέσεις από την τάση των χορδών γιατί αυτό σε πολλές περιπτώσεις και σε συνδυασμό και με άλλο ένα παράγοντα που θα πούμε στη συνέχεια συνεπάγετε σκέβρωμα στο μάνικο κάθισμα στο καπάκι και σήκωμα της κολάντζας στα νυκτά όργανα…
Ο παράγοντας αυτός και το επόμενο πράγμα που πρέπει να προσέξετε είναι η υπερβολική υγρασία και ξηρασία που επικρατεί στο χώρο που αποθηκεύετε το όργανο καθώς και η θερμοκρασία.
Η σωστή υγρασία που πρέπει να υπάρχει μόνιμα μέσα στο χώρο αποθήκευσης του οργάνου είναι από 45 έως 55 τις εκατό του συνολικού αέρα και η σωστή θερμοκρασία από 20 έως 22 βαθμούς κελσίου.
Πάμε τώρα στο καθάρισμα του οργάνου μας….
Για την κρητική λύρα αυτό που απεχθάνομαι να βλέπω είναι η στοίβα από το ρετσίνι στη γλώσσα και το καπάκι.
Πιστέψτε με ζημιά κάνει και όχι καλό που πολλοί καλλιτέχνες πιστεύουν και γι αυτό το αφήνουν και στοιβάζετε πιστεύοντας ότι ‘’ρετσινώνετε’’ το όργανο και παίζει λέει καλυτέρα..(εδώ γελάω).
Το μόνο που θα καταφέρουν ειδικά για το καπάκι είναι να κολλήσει επάνω και να χρειάζεται τριβείο πλέον για να βγει όταν θα θελήσουν να το καθαρίσουν
Στη γλώσσα δεν είναι πιο εύκολο να βγει απλά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε οινόπνευμα για να το διαλύσουμε και να το βγάλουμε
Προσοχή …..σε καμιά περίπτωση δεν θα χρησιμοποιήσουμε οινόπνευμα πάνω στο καπάκι γιατί το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να διαλύσουμε και τη γομαλάκα που έχουμε βερνικώσει το καπάκι
Γι αυτό λοιπόν η συμβουλή που σας δίνω είναι κάθε φορά που θα χρησιμοποιείτε τη λύρα σας να καθαρίζετε με ένα πινέλο τα ρετσίνια που έχουν πέσει πάνω στη γλώσσα και το καπάκι και στη συνέχεια ένα μαλακό πανί ή ένα χαρτί κουζίνας μαζί με λίγο άζαξ χωρίς αμμωνία για τα τζάμια, είναι το καλύτερο καθαριστικό για όλο το όργανο
Για τα όργανα που έχουν έβενο στη γλώσσα-ταστιέρα μετά το καθάρισμα με το άζαξ προτείνω να περάσουμε τον έβενο με ένα πανάκι εμποτισμένο με λίγο σπορέλαιο (συντηρεί και ζωντανεύει τον έβενο) αλλά προσοχή μόνο στην ταστιέρα το λάδι και πουθενά αλλού στο όργανο.
Άλλο ένα tip για ήχο χωρίς τριξίματα είναι ο καθαρισμός των χορδών στο σημείο που τρίβετε το δοξάρι
Σ' εκείνο το σημείο τρίβουμε με το νύχι μας για να φύγει το κολλημένο ρετσίνι και μετά το περνάμε με ένα πανάκι με οινόπνευμα πάντα με προσοχή να μην πέσει έστω και σταγόνα οινοπνεύματος πάνω στο καπάκι.
Από ότι λοιπόν καταλάβατε ο σωστός καθαρισμός είναι ο συχνός καθαρισμός του οργάνου μας
Το σίγουρο είναι ότι η μακροχρόνια συσσώρευση ρετσινιού και γλίτσας από τα χέρια μας δύσκολα φεύγει αν την αμελήσουμε….
Μπορείτε να βρείτε τον οργανοποιό Μανώλη Σφακιανάκη στο προσωπικό του προφίλ στο Facebook πατώντας την εικόνα
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου