ΓΡΑΦΕΙ Η Ειρήνη Μελαμπιανάκη
Έχει πλέον παραγίνει το κακό. Έχει παραγίνει το κακό με όλους εκείνους που με κίνητρο θρησκευτικές αντιλήψεις διαφόρων ειδών θεωρούν ότι μπορούν να βγαίνουν έξω και να βεβηλώνουν μνημεία κι αξιοθέατα πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Δήλωνω αγανακτισμένη με το γεγονός ότι σαν λαός δεν είμαστε ικανοί να αντιληφθούμε που πρέπει να φρενάρουμε το θράσος μας και που ξεκινάει ο πολιτισμός. Όχι κύριοι, κανείς σας δεν είναι άξιος να βγαίνει έξω και να καταστρέφει δημόσια περιουσία γιατί έτσι του κάπνισε λέγοντας ότι αυτό είναι κόντρα στη θρησκεία του.
Φυσικά αναφέρομαι στο γεγονός της “αποκαθήλωσης” του Phyllax από επιτήδειους διότι έλεγαν ομοιάζει στον σατανά. Και που μάλιστα, τα ΜΜΕ χαρακτήρισαν το σπασμένο γλυπτό ως συμβολισμό του “έκπτωτου αγγέλου”. Κύλησε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι ένα πράγμα δηλάδη.
Ας πάρουμε το θέμα από την αρχή. Το εν λόγω δημιούργημα , δια χειρός του παγκοσμίου φήμης Κωστή Γεωργίου τοποθετήθηκε σε γνωστό πολυσύχναστο σημείο της Αττικής. Από την πρώτη στιγμή υπήρχαν αντιδράσεις λόγω της μορφής και του χρώματος του κυρίως. Που ναι μεν, το κόκκινο σαν χρώμα είναι έντονο κι ανατρεπτικό αλλά μήπως έπρεπε να σκεφτούν κάποιο βαθύτερο συμβολισμό του; Γιατί να τολμήσει να ρισκάρει ο καλλιτέχνης με κάτι τέτοιο και να μην το φτιάξει με άσπρο χρώμα που σίγουρα δεν θα ενοχλούσε κανεναν σαν χρώμα ουδετερότητας; Μήπως ο καλλιτέχνης θέλει να μας βάλει να σκεφτούμε γιατί και πως; Λίγη τροφή για σκέψη να το πούμε έτσι.
Αλλά ας προχωρήσουμε. Το γλυπτό δημιούργησε αντιδράσεις από την πρώτη στιγμή λόγω της ομοιότητας του με αποκυήματα φαντασίας χολυγουντιανών σεναριογράφων και σκηνοθετών. Αυτό άραγε το σκέφτηκε κανείς; Γιατί δεν νομίζω να περιγράφεται πουθενά η μορφή του διαβόλου σε κάποιο έγκυρο κείμενο. Έτσι λοιπόν, το άγαλμα άρχισε να “δέχεται” επιθέσεις να το πούμε έτσι με άσπρη μπογιά και πέτρες. Ο βανδαλισμός ξεκίνησε.
Αλλά φυσικά αυτό δεν τους έφτασε. Διάλεξαν μία ημέρα, στην οποία τα μποφόρ ήταν ιδιαιτέρως υψηλά για να φανεί πως ολόκληρη κατασκευή έπεσε από τους δυνατούς ανέμους. Κι όχι μόνο αυτό, αλλα και για να κατηγορήσουν πως φταίνε οι υπεύθυνοι της κατασκευής λόγω του ότι δεν τοποθετήθηκε σωστά και θα μπορούσε να έχει χτυπήσει κάποιον. Με λίγα λόγια, προσπάθησαν ολόκληρο έγκλημα να το κάνουν να φανεί σαν ατύχημα. Να το ονομάσουμε αυτό μήπως Θρησκευτική Μαφία;
Φυσικά, αντιλαμβανόμαστε το γεγονός ότι σε κάποιους μπορεί να μην αρέσει, η να τους χαλάει την αισθητική τους. Δεκτόν. Γύρνα τη ματιά σου αλλού, μην το κοιτάς ρε παιδί μου αν σε χαλάει τόσο. Ή ακόμα αν θεωρείς, ότι προσβάλλει εσένα, την κουλτούρα σου, το ήθος σου ή την θρησκεία σου οφείλεις να δείξεις την δυσαρέσκεια σου με θεμιτά μέσα. Με επιστολές στο Υπουργείου Πολιτισμού, στον Δήμο που το τοποθέτησε, στον δημιουργό του ή με την συγκέντρωση υπογραφών γίνεται δουλίτσα. Είναι επιεικώς απαράδεκτο στην χώρα που γεννήθηκε η δημοκρατία, να επιβάλλονται οι απόψεις μίας μόνο μερίδας ανθρώπων και να διαπράττονται τέτοιοι χουλιγκανισμοί.
Το χειρότερο όμως με το θέμα “Πολιτισμός” στην χώρα μας είναι ότι αυτό δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Η θρησκευτική μαφία καλά κρατεί από τα χρόνια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Τότε που εδραίωθηκε ο χριστιανισμός στον Ελλαδικό χώρο και καταστράφηκαν αμέτρητα μνημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Σημαντικότατο παράδειγμα της πολιτισμικής βαρβαρότητας των χριστιανών είναι το γνωστότερο ελληνικο μνημείο της χώρας , ο Παρθενώνας. Από τους βυζαντινούς χρόνους έως και το 1835 περίπου οι χριστιανοί το βανδάλιζαν , έπαιρναν πέτρες απο το κτίσμα του και κατέστρεψαν όλα τα αγάλματα που βρίσκονταν στο εσωτερικό του γιατί ήταν “ειδώλια του διαβόλου”. Το παραμυθάκι συνεχίζεται μέχρι σήμερα καθώς συμβαίνει συχνά πυκνά όπου εκπρόσωποι της εκκλησίας βγαίνουν στην γύρα για να καταστρέψουν ότι δεν θυμίζει χριστιανική πίστη.
Συνεχίζω να λέω με όλα αυτά ότι δηλώνω αγανακτισμένη με τα γεγονότα αυτά. Θα γίνω όμως πιο συγκεκριμένη ως προς τον καλλιτέχνη, τον Κωστή Γεωργίου. Τα έργα του κοσμούν δημόσιους χώρους σε Βρυξέλλες, Κίνα, Σαγκάη και διάφορα σημεία της Ελλάδας. Υπάρχει ξεκάθαρη αποδοχή ως προς το στυλ που ακολουθεί , τις επιρροές και την αισθητική των έργων του παγκοσμίως. Γιατί εδώ δεν μπορεί κανείς να το αναγνωρίσει; Επίσης, έχω την εξής απορία : Εφόσον είχε ανακοινωθεί η τοποθέτηση του Phyllax στο Φάληρο καθώς και ποιά θα ήταν η ακριβής μορφή του, γιατί δεν το απέτρεψε κανείς; Γιατί δηλαδή έπρεπε να καταστραφεί , κι όχι να τοποθετηθεί κάπου που θα αναγνωριστεί η αξία του;
Η πηγή βέβαια όλων αυτών των προβλημάτων είναι γνωστή και θα την γνωστοποιήσουμε ξανά. Έλλειψη παιδείας και καλλιέργειας σε θέματα τέχνης. Κι αυτό συμβαίνει κατά κόρον στην χώρα μας όπου ακόμα και στο σχολείο επικρατεί θρησκευτικός δογματισμός. Η Ελλάδα έχει περισσότερο ανάγκη την πολιτιστική και πολιτισμική άνθηση παρά μία θρησκεία που ξέρει καλά να κρατάει “κλειστές” τις αντιλήψεις των κατοίκων της.
Πηγές:
http://www.iefimerida.gr/news/368586/kostis-georgioy-o-eikastikos-poy-gemise-me-glypta-vryxelles-sagkai-faliro-voyla-eikones
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου